3.Hovedforløb - DEEP SEA

Her i december måned har menuen stået på 3.Hovedforløb. Et forløb under titlen "skrin" hvor at der skulle indgå forskellige teknikker, såsom korrekt skuffegang, formspænd, intarsia mm. Det gik alt i alt rigtig godt. Jeg følte at jeg havde forberedt mig godt forinden, med en klar tanke og tråd i projektet. Erfaringerne omkring stress, pladsmangel, og maskiner der i bred forstand ikke virkede acceptabelt, levede desværre stadig i bedste velgående. Men ja, man må arbejde med hvad man har, og tilpasse sig derefter. Det hele resulterede i 3 12-taller, og KTS ønsker at låne min opgave til en udstillingen i Århus her i januar måned, så det er jeg da taknemmelig for. Billederne er igen snappet med Iphone, hvilket ikke rigtig yder detaljerne retfærdighed, men man får dog en fornemmelse af produktet, "DEEP SEA". Ordet "skrin" giver mig associationer til "skattekiste". Et sted der kan rumme mangt og meget, ofte fundet på havets bund. Siden jeg var en lille purk har jeg tilbragt mange sommerferier, efterårsferier, sågar vinterferie ved Vesterhavet. En sort hytte ude blandt lyng, gran og fyr, har været basen, hvorfra utallige skridt er blevet plantet nede ved stranden. Jeg har altid været lidt af en samler, såfremt det var spændende muslinger, rav eller drivtømmer, så har havet som naturlig formgiver kastet et virvar af skulpturer op på kysten, heriblandt også glasskår. Det er disse glasskår i alskens former og farver, som jeg har valgt at centrere min opgave omkring. Med et klart udgangspunkt, der skulle sætte glasskårene i centrum, valgte jeg fra starten at splitte elementerne op. Glasset skulle stå alene som en skulptur, og katalysatoren til at sætte fokus på glasskårene blev i et skrin ved siden af. Et ord og en tanke, der konstant træder igen, er havets bund. Havet fylder størstedelen af vores planet, og alligevel er det så utroligt begrænset, hvad vi ser og kender til det. Jeg tog derfor på opdagelse ned mod havets bund, så vidt muligt, via internettet. Her fandt jeg farverige organismer og gruopvækkende fisk, der lokker sit bytte med lys og lygte. Dybet er betagende, lunefuldt, kontrastrigt og mørkt. Disse har været nøgleord i forhold til formgivningen, hvor jeg har søgt kontraster imellem det kantede, buede og direkte runde. Betagende igennem det oplyste glas, der stadig lader en lunefuld og mørk tanke stå tilbage: "hvad gemmer der sig under?". Dekorationslampe til venstre, fjernbetjening i midten, skrin til højre

2 3

There is a pleasure in the pathless woods There is a rapture on the lonely shore There is society where none intrudes By the deep sea, and music in its roar; I love not man the less, but Nature more

- Lord Byron, britisk poet